Chat with us, powered by LiveChat
HøjskolelivetMød en...

Jeg stupte i det, med hodet først / Part 2

By March 6, 2017April 6th, 2017No Comments

Fra venstre: Christian Lund (19) Vetle Holtan (19), Vemund S. Aschjem (20) og Adrian Lundblad (19)

Møt Christian, Vetle, Vemund, og Adrian, dette halvårets norske elever. Vi satt oss ned sammen med gutta, og fikk et lite innblikk i hvem de er, og hvorfor de har valgt å reise til Zanzibar folkehøgskole.
Les med, og finn ut hvorfor gutta syns det er ’pisse godt’ med et friår på Zanzibar folkehøgskole.

Les: Jeg stupte i det, med hodet først / Part 1.

Hvilke forventninger hadde du til oppholdet, før du kom hit?

Vetle: At det skulle bli gøy, og at jeg kunne finne på masse morsomme aktiviteter, som jeg ikke har sjans til å gjøre hjemme, og bli kjent med mange nye folk.

Vemund: Assa jeg kom… Jeg stupte i det med hodet først, jeg trodde, ja dette her blir gøy, masse dansker, dette blir kult, men så møtte jeg jo disse andre menneskene, og jeg forstod jo ingenting, og det var jo litt dumt, så da kom det en del frykter, med en gang jeg var på flyplassen da… Men mye bedre nå!

Adrian: Eh, jeg forventa at jeg skulle finne motivasjonen videre til studie, også gleda jeg meg veldig til å møte forskjellige mennesker, lære spesielt mye om den danske kulturen, men også kulturen i Afrika.

Hvilke fag/aktiviteter har du gledet deg mest til å ha?

Adrian: Gleda meg veldig til dykking, og å prøve kiting. Mer som sånn fag, er jeg nysgjerrig på selvinnsikt.

Vemund: Dykking, helt klart! Og selvfølgelig det sosiale da.

Hvordan syns du det har vært å omgås med så mange danske ungdommer?

Christian: Det har vært forvirrende, men det har gått helt fint, med tanke på språk. Som jeg sa, så venner man seg til det, bruk et par danske ord; ’super fedt’, så er man oppe og nikker med en gang.

Vetle: Det har vært gøy, i hvert fall nå som jeg skjønner hva de sier, men det gikk fint helt fra start, de var veldig greie.

Adrian: Det har vært veldig spennende, jeg er glad i folk. De forstår meg relativt dårlig, og de prater litt fort. Men det går stort sett greit etter hvert, bytter litt ord og litt erfaringer, så går det fint.

Hva er venner og families reaksjoner på at du har valgt å ta et opphold på en folkehøgskole i utlandet?

Adrian: De fleste, eller egentlig alle, syns det var veldig spennende at jeg skulle ut og reise, skole i utlandet, wow eksotisk, det var det ingen som hadde prøvd før, men innerste inne i nærmeste familie; lillebror, mamma og pappa, syns det var litt rart at førstefødte skulle ut i verden, over så lang tid.

Christian: Det syns de var spennende det. Den forrige generasjonen syns jo ofte det er teit å ta et friår, fordi det er ’waste of time’, men jeg fikk støtte for å reise og kose meg.

Følg med på V-logg

Ikke glem V-logg oppdatering fra guttene hver søndag på YouTube. Få en oversikt her.

Følg oss på snapchat @zhoejskolen, og instagram #zanzibarhoejskolen.