Chat with us, powered by LiveChat
Frivilligt Arbejde

Leg godt – leg med legegruppen

Zanzibar Højskolen

Legegruppen er et af de seks projekter her på Zanzibar Højskolen. Formålet med projektet er først og fremmest at skabe et rum for social samvær. Igennem leg lærer de ni piger, der står for projektet, og børnene lidt om hinandens kulturer. Og så handler det selvfølgelig også om, at have det sjovt! Legegruppen er et af de projekter, der lader eleverne komme allertættest på de lokale, og få indsigt i, hvordan det er at være barn i Paje.

Hver mandag går de ni piger fra legegruppen ned til Paje. De behøver ikke gå mange minutter, før de er omringet af børn, som genkender deres smilende ansigter. Normalt leger de lege som ‘banke banke bøf’ og danser limbo, og indimellem arrangerer de også andre aktiviteter. Eksempelvis inviterede legegruppen i mandags, hvor de børnene hen på skolen for at lege med LEGO. Til trods for de nok aldrig har leget med LEGO før, var det de mest utrolige ting, børnene byggede – det var i dén grad kun fantasien, som satte grænser. Spørger man pigerne fra legegruppen, var legen med lego uden tvivl en succes! Flere af pigerne syntes, det var sjovt at se, hvor koncentrerede børnene var om LEGOet. Der var en verden til forskel fra, hvad de normalt oplever, når de er i Paje og lege – her er energiniveauet nemlig altid tårnhøjt.

Tid til både stort og småt

Da sportsgruppen i søndags afholdte sportsdag for og unge i i Paje, havde legegruppen arrangeret en masse hyggelige aktiviteter for byens børn. Det første på programmet var postkort-maling.

Da jeg så, hvor glade og ivrige børnene blev, da de fik en pensel i hånden, noget maling og et stykke karton at male på, satte det et smil på læben og tankerne igang. Tænk, at det ikke kræver mere for pigerne end at bruge en times tid på at få fat i noget maling og at klippe nogle kort, men at den smule tid kan gøre dagen lidt federe for 50 børn.

Pigerne er også enige om, at det er utrolig givende at se, hvor glade børnene bliver. Udover de smil, børnene giver til pigerne, er de også med til at huske pigerne på, hvor enkelt og nemt det er at få så meget som muligt ud af små ting. Ida Bogh fra legegruppen fortalte eksempelvis om en episode fra sportsdagen, som havde gjort stort indtryk på hende. Hun og de andre fra legegruppen havde fundet en pind, og børnene begyndte med det samme at lege limbo. ”Det er utroligt, så hurtigt Pajes børn har taget de lege til sig, som legegruppen har introduceret dem for”, siger Ida. ‘Banke banke bøf’ er hurtigt blevet en klar favorit, som de også brugte lang tid på at lege til sportsdagen.

Efter mange timers leg og pjat havde legegruppen en sidste ting på programmet: tandbørstning. Hernede fylder personlig hygiejne ikke nær så meget, som den gør hjemme i Danmark. Pigerne syntes altså, det var en god idé at lære dem lidt om tandbørstning, da deres tænder jo gerne skulle holde hele livet. For en del af børnenes vedkommende var det slik, de fik, da de var færdige med at børste tænder, noget mere spændende end selve tandbørstningen – og for andre var tandbørsten bare toppen! En lille gut stod og børstede tænder i et kvarter!

Gensidig læring

Så tydeligvis kan både legegruppen og Pajes børn lære noget af hinanden – om det så er at børste tænder eller at huske at se det store i det små. Der hersker i hvert fald ingen tvivl om, at både pigerne i legegruppen og ungerne fra Paje kommer til at savne hinanden, når vi til sommer skal rejse hjem til Norge og Danmark igen.

Læs mere om frivilligt arbejde her