Om Aware Tourist

Zanzibar Folkehøgskole tilbyr et intensivt 2 uker kurs, til deg som på kort tid ønsker å oppnå stor kunnskap om Afrika i kombinasjon med safari, avslapping og møtet med nye mennesker.

Kurset har fått temaet ’aware tourist’ som baserer seg på at man ikke kun reiser som observatør, men som deltager. Tanken bak er å sette fokus på hvordan man kan sikre at turismen bidrar til en sund utvikling, også i nærmiljøet. Derfor har vi laget et detaljert reiseprogram til deg som gjerne ønsker å inspireres og ha innsikt i et realistisk Afrika. I reiseprogrammet legger vi vekt på et Afrika med en fremtid bygd på likeverd og gjensidige kulturelle relasjoner. En berikende, utviklende og annerledes ferie.

Det er store muligheter for å forlenge oppholdet på Zanzibar etter Aware-programmet er slutt og vi hjelper gjerne til med å utforske andre muligheter.

”En helt utrolig tur, som har satt spor i oss
– tenke å være så fattig som nasjon, men stadig være så imøtekommende!”

Hva får du med deg?

Kultur

Gjennom debattorientert opplegg fra våre undervisere, samt spennende utflukter, vil du lære om Afrikas og Zanzibars kultur, miljø og dyreliv. Turen vil også inneholde en guidet safaritur i Tanzania. Her vil oppleve kontinentets rikdom, med dets overveldende natur, ville dyr og spennende stammefolk.

Vi vil forsøke å utfordre ditt syn på Afrika og bidra til refleksjon omkring inntrykk og opplevelser. Sammen med dine medelever vil du og få muligheten til å se noen av Zanzibar Folkehøgskolens samarbeidsprosjekter. Dersom timingen passer kan det og hende du kan få et par timers praktisk arbeide sammen med noen av de lokale og Zanzibar Folkehøgskolens elever.

Fritid og fellesskap

Aware programmet er tilrettelagt slik at det er en god blanding av fastlagte aktiviteter og fritid, hvor du på egenhånd kan utforske mer eller bare slappe av og fordøye inntrykkene du får på reisen.

Zanzibar er et ideelt sted til å stresse helt ned, og få ro i sjelen. Skjem deg bort med massasje, eller få deg hennatatoveringer på dine føtter mens du øver på dine swahiligloser.

Det er også mange morsomme og spennende aktiviteter å kaste seg over, som blant annet dykking, deepsea fishing, kitesurfing og mye mer.

Aware turen er lagt opp slik at det er gode muligheter til å forlenge reisen med en uke ekstra etterfølgende. Så du kan suge til deg mer av Zanzibars sjarm eller gi full gass med noe vannsport. Vi hjelper gjerne til med løsninger til din tur.

Adventure

Tanzania er kjent for noen av verdens vakreste severdigheter, som for eksempel safari i Lake Manyara og det berømte krateret Ngorogoro. På Aware-Turist turen tar vi deg selvfølgelig med til noen av Tanzanias største severdigheter, men vi utfordrer deg også gjerne litt ved å ta deg med utenfor turistruten -for å besøke områder og mennesker som på ulike måter påvirkes av turismen i landet, på godt og vondt.

Tanzanianerne er et utrolig vennlig folk, og det kan godt lønne seg å øve de viktigste swahili-hilsener før du tar avsted.

Vi blir ofte spurt om muligheten for å bestige ”Afrikas tak” Kilimanjaro. Skulle dette være på ønskelisten anbefaler vi at du gjør dette innen start, og dette ordner vi selvfølgelig og for deg om ønskelig.

Les mer om adventures

Hva sier andre

lokal safari guide

“Aware turisme – hva er det? Det kan være vanskelig å at sette ord på, men jeg syntes det hele gikk opp for meg da vi deltok i Folkehøgskolens Landsby kino.

Her ga alt mening – likeverd og gjensidige kulturelle relasjoner – her stod vi på en plass av sand langt hjemmefra – muslimer, kristne, masaier, barn, voksne, gamle og koste oss sammen med Jungelboken.

Det var virkleig et magisk øyeblikk. Turen rundt omkring seaweed var òg fantastisk.

Så alt i alt var det en fabelaktig tur som vi virkelig anbefaler alle som orker å høre på oss.

Helle og Brian Andersen efterår 2014