Chat with us, powered by LiveChat

Højskole i udlandet”Jeg er helt lost.” Havde den ene masai sagt. ”Bare rolig, lærerne passer på os.” Beroligede den anden. Eddie, som forstår masai, havde overhørt en samtale bagerst i klasselokalet.

Som en del af deres program, har Kirstine og Stephanie fra Hands On Zanzibar ansvar for engelskundervisning til de lokaler masai’er, der bor her i Paje. De fleste er rejst hertil fra fastlandet, og deres levebrød afhænger i høj grad af at kunne sælge autentiske souvenirs til byens turister. Derfor er det en kæmpe fordel for masaierne at kunne kommunikere med de besøgende mzungu’er, så pigerne vil lære dem de vigtigste gloser og vendinger til at kunne begå sig.

”Den første gang ville vi gerne finde ud af, hvor meget engelsk de kunne. Og det var MEGET begrænset” siger Kirstine og fortæller, at de startede med at introducere helt basale hilsner og præsentationer, hvilket var meget udfordrende for de fleste både at udtale og skrive ned. ”Men allerede gangen efter havde de helt styr på de sætninger fra sidst. Man kunne virkelig høre, at de havde øvet sig. Denne gang lærte vi dem at oversætte noget swahili-slang som ”mambo” og ”habari”. Det synes de var helt vildt sjovt!”

Det tyder altså på, at masai’erne får en masse ud af deres undervisning, og pigerne synes også, at det både er en fed og lidt mærkværdig oplevelse at være lærer: ”Det var lidt grænseoverskridende i starten. Man har pludselig rigtig meget autoritet. Når vi møder dem på stranden, siger de ”Hello mwalimu! (‘lærer’ på swahili, red.) Det er ret sødt.”

Masaiundervisningen skal foregå én gang om ugen – dog med undtagelse af denne uge, da alle masaier er blevet indkaldt til et ekstraordinært stormøde, som omhandler problemer med det lokale politi. ”Så nu tager vi bare hen og ser, hvad det er for noget i stedet. Det bliver også spændende.” Siger pigerne og griner lidt. Sådan er det med Afrika – man kan aldrig være sikker på, at dagen byder dét, som man havde regnet med 🙂